Natura muncii continuă să evolueze, la fel și nevoile și dorințele angajaților.  

În momentul de față angajații sunt în avantaj, deoarece companiile se confruntă cu lipsa forței de muncă și cu o concurență pentru cele mai bune talente.  

Angajatorii care încearcă să recruteze și să angajeze în timpul acestor schimbări de pe piața muncii sunt nevoiți să ofere programe de învățare și dezvoltare de cea mai bună calitate pentru a-i atrage pe potențialii candidați și pentru a-i implica pe angajații lor care doresc să își dezvolte abilitățile, să avanseze la locul de muncă și să crească în carieră. 

Studiile arată că 74% dintre angajații din generația Millennial și Gen Z sunt dispuși să demisioneze în următorul an din cauza lipsei de oportunități de dezvoltare a competențelor.  Tot în cadrul aceluiași articol se menționează faptul că, pe lângă un salariu mai mare (menționat de 59% dintre angajați), oamenii speră că avansarea în carieră va duce la un echilibru mai bun între viața profesională și cea privată (48%) și la sentimentul că  caea ce fac are sens în viața lor (41%).  

În rândul angajaților cu ambiții pentru poziții de conducere, 47% sunt atrași de ideea că ar putea crea o experiență de muncă mai bună pentru generația următoare și că ar putea inspira pe alții să își urmeze visurile. 

Studiul de piață realizat de firma de cercetare Workplace Intelligence, constată că marea majoritate a angajaților sunt foarte motivați să își îmbunătățească setul de competențe și să își dezvolte cariera, iar mulți dintre ei intenționează să își părăsească compania pentru un angajator care îi sprijină mai mult. 

În cadrul companiei tale cum se întâmplă lucrurile? 

  • Dezvolți programe de evaluare și de orientare profesională? 
  • Ai o cultură organizațională care încurajează angajații să își folosească la maximum potențialul? 
  • În cadrul companiei există interesul pentru dezvoltarea angajaților și pentru creșterea satisfacției profesionale? 
  • Compania ta caută să dezvolte un parteneriat pe termen lung cu angajații săi? 
  • Susții un plan de carieră pentru angajații din compania ta?

Dacă analizăm piramida lui Maslow, pentru angajați, printre nevoile primare bine cunoscute precum salariul, un scaun comod sau un birou luminos a început să intre în scenă din ce în ce mai frecvent în ultimii ani, un actor principal din sfera motivației personale și anume planul de carieră. 

Motivația financiară joacă încă un rol important pentru angajați, dar nu îi face fericiți: „Banii nu mai sunt diferențiatorul principal.” spune Karl-Johan Hasselström, Global COO la Universum, cea mai mare companie de employer branding. 

Ca și angajator, este important să ai în vedere atât abordările tactice, dar mai ales abordările strategice. Pentru că cele mai bune strategii de fidelizare ale unui angajat sunt o cultură organizațională sănătoasă, posibilitatea de a se dezvolta și un plan de carieră construit pe câțiva ani. 

Ai vrea ca angajații tăi sau potențialii candidați să declare „Am intrat în această companie și știu ce am de făcut. Contribui și pot să cresc.”? 

Majoritatea angajaților caută să vadă de la angajatori o abordare umană și personală, să le arăți că îți pasă de ei, de nevoile, de ambițiile și aspirațiile lor, că prezența lor în companie are sens și contează. 

Un prim pas ar fi creionarea unui plan de carieră. 

Ce este un plan de carieră? 

Un plan de carieră este o strategie ce cuprinde obiective profesionale pe termen scurt și pe termen lung, precum și acțiuni pe care o persoană trebuie să le întreprindă pentru a atinge aceste obiective. 

Un plan de carieră oferă oportunități de creștere și dezvoltare, astfel încât oamenii să se simtă împliniți și mulțumiți de munca lor.  Prin urmare, se va îmbunătăți loialitatea angajaților, iar încrederea și productivitatea angajaților vor crește.  

Modalitățile prin care sprijini avansarea în carieră a angajaților tăi îi va face să se simtă apreciați, iar asta va contribui pe termen lung și la o mai bună rată de retențieDin aceste motive, crearea unui plan de carieră este considerată o investiție nu numai pentru angajați, ci și pentru compania ta. 

Atunci când creezi un plan de carieră, este important să iei în considerare abilitățile și înclinațiile angajaților pentru a te asigura că implementezi o strategie adecvată, care va fi satisfăcătoare și benefică atât pentru angajat, cât și pentru companie. 

  • În organizația ta, cum arată planul de carieră pentru angajați?  
  • Ai conceput un astfel de plan? 
  • În momentul de față, cum asiguri creșterea și dezvoltarea angajaților la nivel intern?  
Pașii premergători în stabilirea unui plan de carieră 

Ce ar trebui să faci înainte de a programa o întâlnire cu un angajat pentru a-i dezvolta un plan de carieră: 

  • Încurajează persoana să se pregătească 
  • Ia în considerare ceea ce dorește să realizeze persoana în următorii ani, sau cum își dorește să progreseze în companie 
  • Încurajează persoana să se gândească la calea pe care dorește să o urmeze și roagă-o să îți comunice acest lucru 
  • Întreabă persoana dacă își dorește o specializare în domeniul actual sau dacă își dorește să facă parte din managementul companiei 
  • Află care sunt ideile sale pentru dezvoltarea planului de carieră 
  • Ține cont de punctele forte pe care le deține, de cum și-ar putea reduce punctele slabe și de cum ai putea încuraja persoana să profite de fiecare oportunitate. 
Cum arăți că susții un plan de carieră pentru oamenii din compania ta 

Angajații vor să vadă și să înțeleagă din start ce oportunități de avansare, de învățare, au la îndemână în companie. De aceea, planul de carieră ar trebui să înceapă încă din anunțul de angajare. Informațiile puse în anunț sunt valoroase, le oferă candidaților o perspectivă și îi motivează să aplice. 

Un plan de carieră este vizibil în:  

  • Descrierea jobului – arată că există oportunități de avansare, de creștere în interiorul companiei 
  • Competențe – poți menționa că oferi dezvoltarea acestora 
  • Recrutare – prin joburi anunțate mai întâi în interiorul companiei 
  • Training 
  • Job-Shadowing 
  • Mentoring 
  • Promovări 
  • Transferul colegilor dintr-un departament în altul 

Pașii pentru a realiza un plan de carieră 

1. Ia pulsul echipei 

Ascultă-ți echipa! Este un prim pas esențial în crearea planului de carieră. Este documentarea pe care o faci pentru a înțelege ce îi motivează și îi determină pe oameni să se implice. Și mai ales în ce direcție ar vrea să meargă. Pentru că de multe ori te gândești: „cât de tare ar fi să fac și eu asta pentru echipa mea!”, dar echipa ta să nu aibă nevoie de acel lucru wow, ci de unul care poate nu costă, cum ar fi un plan de carieră. 

2. Comunică 

Odată ce ai aflat ce îi motivează pe oameni și ce este important pentru ei, vorbește deschis despre asta și anunță crearea unor planuri de carieră. Comunicarea ar trebui să fie strategică și integrată, pe email, la întâlnirile 1:1 ale colegilor cu liderii, la ședințe.  

 3. Analizează fișa postului și CV-ul fiecărui angajat   

Parcurgând cu atenție fișa postului și analizând CV-ul fiecărei persoane îți poți da seama ce face fiecare persoană, ce aptitudini are și cum ai putea să îi sprijini pentru a și le valorifica.  

4. Creează o hartă a carierei  

În funcție de informațiile aflate creează un parcurs al fiecărui angajat în companie, punctând poziții, roluri, etape intermediare până ajunge la o anumită poziție. Hărțile de carieră pentru toți colegii sunt, de obicei, afișate într-o diagramă, fiind astfel mai ușor de vizualizat. Obții așadar o imagine de ansamblu a evoluției oamenilor și echipelor. 

5. Creează profile pentru poziții 

Odată ce ai definit parcursul colegilor în companie, stabilește responsabilitățile pentru noile roluri, dar și competențele necesare. Poți face asta în colaborare cu experți în domeniu, cu liderii din companie sau printr-o analiză la nivelul industriei. Astfel vei ști în ce cursuri, traininguri sau calificări să investești. 

6. Identifică traininguri 

Planul de carieră prinde contur atunci când investești în formarea oamenilor și identifici experiențele cheie pe care angajații ar trebui să și le însușească.  

Oportunitățile de dezvoltare pot fi traininguri, schimburi de experiență, programe de leadership, participarea la programe de consiliere în carieră. 

 7. Măsurarea eficienței unui plan de carieră 

Cu ajutorul unui plan de carieră pentru angajații tăi, poți contribui atât la dezvoltarea profesională a acestora, cât și la o cultură organizațională puternică. De asemenea, compania va avea parte de o forță de muncă calificată și implicată.  

Rolul unui manager în programul de dezvoltare al carierei oamenilor din organizație este de a oferi îndrumare și sprijin. După ce le oferi toate resursele necesare, inclusiv un plan de cariera bine stabilit, angajații dețin cheia pentru a ajunge la nivelul pe care și-l doresc. 

În cele din urmă, scopul unui plan de carieră este de a crea oportunități pentru ca angajații tăi să prospere și să devină mai buni în activitatea profesională. Oferă-le șansa să exploreze cele mai utile metode de învățare pentru ei, dar ia în calcul și urmărirea evoluției lor pe parcursul acestui proces.  

  • Vrei să dezvolți programe avansate pentru dezvoltarea culturii organizaționale? 
  • Vrei să îți poți susține angajații în provocările de transformare profesională? 
  • Vrei să explorezi mai mult abilitățile native ale unor angajați de a vedea potențialul dincolo de aparențe și să-i îndrumi către cursuri de formare ca și consilieri sau coach de carieră? 

Dacă vrei să produci o adevărată schimbare în viețile angajaților tăi, printr-un proces acreditat, testat și validat internațional, te putem ajuta recomandându-ți programul Reinventează-te Acesta este susținut de inițiatoarea programului – Raluca Culda – Coach și Formator și  Emilia Bradea –  consultant certificat Thomas International, în calitate de trainer invitat. 

Programul Reinventează-te te ajută să deveni un coach de carieră de excepție: 

  1. Cunoști concret etapele prin care poți construi un proces de coaching în carieră.
  2. Ghidezi angajații în etapele de tranziție profesională pe care le au și creezi planuri de carieră.
  3. Înveți strategii pentru dezvoltarea de workshop-uri și proiecte de carieră, în cadrul organizației tale.
  4. Ajuți angajații să depășească limitele gândirii conștiente și să abordeze parcursul profesional într-un mod autentic și transformator.
  5. Explorezi identitățile și talentele individuale și construiești planuri de carieră aliniate cu valorile și visurile personale.
  6. Abordezi diverse aspecte ale consilierii în carieră și dezvolți abilități și tehnici variate pentru a sprijini transformarea personală și profesională a angajaților.

Emilia Bradea, Business Development Manager în cadrul echipei Romarketing, Trainer și consultant certificat Thomas International, cu o vastă experiență în domeniul Resurselor Umane, dezvoltare personală și mentoring va participa în calitate de trainer invitat, contribuind cu o perspectivă valoroasă și unică despre activitatea de coaching și consiliere în carieră, utilă participanților în cadrul programului. 

Dacă vrei mai multe informații despre acest program click AICI   

Dacă vrei mai multe informații despre cum poți să susții dezvoltarea oamenilor din organzația ta, nu uita că echipa noastră este aici să îți ofere sprijin pe traseu.  

Pentru mai multe detalii despre serviciile noastre și modul în care te putem susține, ne poți contacta pe adresa office@romarketing.ro.   

Alte articole și materiale care ar putea să te intereseze:   

%d blogeri au apreciat: