Emilia Bradea - Business Development Manager & Senior Trainer RoMarketing

Emilia Bradea Popescu – Business Development Manager & Senior Trainer RoMarketing

Multă lume mă întreabă cum fac față deplasărilor constante între București, Oradea și alte orașe din țară unde merg de obicei pentru organizarea de teambuildinguri sau cursuri de dezvoltare organizațională. 

Adevărul e că atunci când iubești ceea ce faci drumurile nu mai reprezintă un efort, ci chiar o plăcere. Nu întotdeauna e ușor și trebuie să recunoaștem că în lumea agitată de azi, sănătatea mentală și emoțională devine o prioritate dificil de menținut.  

Și aici nu vorbesc doar despre mine ci despre manageri în general. Realitatea este că epuizarea și burnout-ul pot afecta nu doar performanța noastră profesională, ci și echilibrul nostru personal. De aceea, nu putem subestima importanța acordată grijii de sine, mai ales atunci când avem pe umeri responsabilitatea altor persoane sau a organizației.  

În munca mea văd zilnic studii cu cifre tot mai îngrijorătoare. Cele mai recente arată că managerii și liderii din organizații se confruntă, acum mai mult ca niciodată, cu riscul de a ajunge la burnout. Aceasta se datorează unor factori precum: 

a) Presiunea de a gestiona schimbările:
Pandemia a adus cu sine o serie de schimbări și provocări semnificative în mediul de lucru. Managerii și liderii sunt responsabili de adaptarea organizației și a echipei la aceste schimbări, ceea ce poate genera stres și epuizare.

b) Încărcătura suplimentară:
Pe lângă gestionarea schimbărilor, managerii și liderii au preluat adesea și responsabilitățile adiționale ale colegilor care au plecat din organizație în urma burnout-ului sau „Marii Demisionări”. Aceasta poate duce la o creștere a volumului de muncă și, implicit, la o presiune suplimentară asupra lor.

c) Absența suportului adecvat:
Managerii și liderii pot simți o lipsă de sprijin din partea organizației și a echipei lor în gestionarea stresului și a presiunilor. Aceasta poate fi rezultatul unei culturi organizaționale care nu promovează îngrijirea personală sau nu oferă resurse și programe de asistență pentru gestionarea stresului. 

Cum să alegi echilibrul dacă pare a fi în detrimentul Deadline-urilor urgente de acum?  

Personal, cred cu tărie că o minte liniștită și un echilibru, chiar și relativ, între nevoile personale, familiale și cele profesionale, ne aduc beneficii pe termen lung.  

Și credința mea e susținută de cercetările din ultima perioadă, care arată tot mai clar că atunci când alegem conștient să alocăm timp pentru acțiuni care susțin sănătatea mentală, fizică și emoțională, pe termen lung, aceasta ne aduc mai multă încredere în intuiția noastră, acces la un discernământ lucid și, în consecință putem să luăm decizii mai bune pentru noi și organizația noastră. 

Tu de unde știi când te apropii de epuizare sau chiar de burnout?  

Răspunsul îl poți vedea ușor chiar în semnele corpului tău. Oare îl asculți suficient? Ce semne îți dă corpul tău că are nevoie de atenție sau… măcar de somn? 

Azi mi-am propus să te ajut să recunoști semnalele burnoutului din viața ta. În acest sens iată câteva întrebări care te vor ghida să devii conștient/ă de starea ta și a comportamentului tău atunci când ajungi la epuizare: 

  1. Te simți copleșit/ă de sarcini și responsabilități? 
  2. Îți este dificil să te concentrezi și să iei decizii clare? 
  3. Ți-ai pierdut motivația și interesul față de munca ta? 
  4. Te trezești frecvent noaptea și nu mai poți adormi?  
  5. Simți o stare continuă de epuizare? 
  6. Ai observat schimbări frecvente în dispoziție și un nivel crescut de iritabilitate? 
  7. Ceilalți îți spun că vezi tot timpul partea negativă a lucrurilor ? 
  8. Te gândești cu groază chiar și la activități care îți făceau plăcere înainte, pentru că nu ”mai am energie” pentru ele? 
  • Dacă răspunsul tău e „Da!” la multe dintre aceste întrebări, atunci e momentul să iei o pauză și să îți acorzi atenție specială.  
  • Dacă răspunsul e „Da!” chiar și la câteva din aceste întrebări.. nu aștepta ca situația să se înrăutățească! 

 

Vrei să îți zic ce fac eu pentru a evita epuizarea și burnout-ul?  

Mărturisesc că nu mi-e ușor nici mie să pun toate aceste lucruri în practică zi de zi, dar revin la ele cu încăpățânare. Tot ceea ce îți scriu aici sunt lucruri pe care fie le-am testat, fie le-au testat cei cu care am lucrat, în cei 15 ani de dezvoltare de echipe și susținere de programe de formare, orientate atât către starea de bine a indivizilor cât și a performanței organizaționale. 

În primul rând  este crucial să integrezi în rutina ta zilnică acțiuni concrete de îngrijire de sine. Vei fi surprins cum echipa ta îți va mulțumi mai târziu că ai fost un model pentru ei și că ai adus un strop de relaxare și deconectare. 

Iată 10 sugestii pe care să le testezi, să le adaptezi stilului tău de viață și modului de lucru cu echipa ta: 

  1. Prioritizează și planifică activitățile importante într-un mod echilibrat. Include printre ele și alocă timp în calendar pentru reflectare sau odihnă. 
  2. Stabilește limite clare și învață să spui „nu” atunci când simți că îți depășești capacitatea. 
  3. Încorporează activitatea fizică în rutina ta zilnică pentru a-ți încărca bateriile și a reduce stresul. 
  4. Acordă atenție alimentației tale și încearcă să optezi pentru mâncăruri sănătoase și echilibrate. 
  5. Explorează tehnici de gestionare a stresului, cum ar fi respirația conștientă, meditația sau yoga, pentru a-ți calma mintea și a-ți revitaliza energia. 
  6. Creează momente de respiro în timpul zilei de lucru pentru a te relaxa și a te reconecta cu tine însuți. 
  7. Comunică deschis și transparent cu echipa ta despre așteptările și limitele tale. 
  8. Deleagă sarcinile și împarte responsabilitățile pentru a cultiva un mediu de colaborare și implicare. 
  9. Caută sprijin și împărtășește-ți grijile cu un mentor sau cu colegi de încredere. 
  10. Fă-ți timp pentru activități recreative și hobby-uri care îți aduc bucurie și te ajută să te relaxezi. 

Deși pentru mulți îngrijirea de sine apare cu un lux, sau o zi la Spa, în realitate este o necesitate vitală pentru succesul nostru pe termen lung și o viață sănătoasă. Timpul alocat pentru nevoile spirituale, emoționale și energetice este un act de iubire față de noi înșine și un mod de a ne menține în formă optimă pentru a putea susține și ghida eficient echipa sau organizația.

Prin implementarea acestor strategii de gestionare a stresului și de îngrijire de sine, vei putea naviga și tu cu succes prin provocările vieții de manager și vei crea un echilibru durabil între carieră și bunăstarea ta personală. 

Iar dacă știi deja toate aceste tehnici DAR îți este dificil să le pui în practică, atunci poate că e momentul să te concentrezi pe cauze și să intri în programul Reconstruiește echilibrul interior 

Acesta este un program de suflet pe care împreună cu echipa mea l-am creat tocmai pentru oameni ca tine. În cadrul acestuia ai parte de 2 zile în care afli mai multe despre tine, despre modul în care funcționezi și cum te impactează relaționarea cu ceilalți. În plus este un program extraordinar care te ajută să „instalezi” acele obiceiuri de care ai nevoie să te susțină zi de zi în atingerea succesului tău. 

Poate te gândești deja la cum ar beneficia și echipa ta de aceste practici sau de o abordare mai constructivă a stresului zilnic. Dacă te preocupă starea lor de bine, aștept mesajul tău pe mail sau LinkedIN și putem construi, împreună, ceva personalizat pentru nevoile voastre. 

Dă-mi un semn și dacă ți-a plăcut informația pe care ți-am lăsat-o azi aici. M-aș bucura să primesc feedbackul tău și promit că revin către tine cu un cadou special 😛. 

 

%d blogeri au apreciat: