În contexul actual post-pandemic auzim tot mai des vorbindu-se despre termenul de recalificare profesională sau reskilling.
Recalificarea se referă la procesul prin care un angajat dobândește competențe într-un domeniu nou care îi dau posibilitatea să aplice pentru un nou rol în companie.
Asistăm la momentul în care automatizarea locurilor de muncă a devenit o provocare pe masa fiecărei companii, mari sau mici. In acest sens, reskilling-ul ne oferă posibilitatea de a păstra în companie și a instrui angajați care în mod normal ar fi supuși procesului de outplacement.
De exemplu, un muncitor care lucrează în domeniul metalurgiei poate fi pus față în față, la un anumit moment dat, cu amenințarea pierderii locului de muncă. Procesul de reskilling ne permite ca, după ce am identificat punctele forte și talentele acestui angajat, să îl mutăm într-o poziție care nu este supusă procesului de automatizare, de exemplu în zona de management. Şi astfel se conturează beneficii pentru toate părțile implicate.
Recalificarea este o bună alternativă și la concedierea unui angajat care nu mai manifestă interesul sau abilitățile necesare vizavi de un anumit rol. În felul acesta îi conferă posibilitatea de a accede la un rol mai potrivit pentru el. De asemenea, compania are posibilitatea de a păstra un angajat, oferindu-i o poziție mai potrivită, unde deține competențele necesare pentru acea poziție.
Schimbarea de rol sau accesul la un nou rol se face prin training-urile oferite de companie, ceea ce elimină, așa cum aminteam mai sus, nevoia de concediere a angajaților.
Care este definiția recalificării? Cum se diferențiază de perfecționare?
Recalificarea înseamnă învățarea de noi abilități care le permit angajaților să-și asume noi roluri în cadrul companiei, mai ales atunci când rolurile lor actuale vor fi eliminate.
Perfecționarea competențelor se diferențiază de recalificare prin faptul că angajaților li se predau noi abilități, fără a avea ca obiectiv preluarea unui alt rol.
Cum știi dacă angajații au nevoie de recalificare?
Unul dintre principalele criterii este recunoașterea acelor roluri care pot fi puse în pericol de către procesul de automatizare. Când se dorește retenția angajaților valoroși dar fără posibilitatea de a menține aceleași roluri, este timpul ca aceștia să se recalifice pentru alte roluri.
Recalificarea este de asemenea o opțiune bună pentru angajații care sunt cu adevărat talentați într-un anumit domeniu, sau pur și simplu mai eficienți în ceva diferit față de rolul lor actual.
Cât durează recalificarea?
În general recalificarea durează aproximativ șase luni sau mai puțin, funcție și de cerințele noilor roluri pe care le vor prelua.
De ce este recalificarea atât de importantă în contextul actual?
Loialitatea angajaților este un aspect vital pentru fiecare companie iar reskilling-ul te poate ajuta în acest sens, pe lângă multe alte avantaje.
Pandemia și revoluția inteligenței artificiale au schimbat modul în care percepem rolurile unui angajat iar recalificarea a devenit un proces vital în acest context.
Recalificarea și perfecționarea este o prioritate de top pentru următorul deceniu.
Potrivit raportului Forumului Economic Mondial publicat în octombrie 2020, accelerarea rapidă a automatizării și a incertitudinii economice cauzate de pandemie va duce la înlocuirea a 85 de milioane de locuri de muncă și la crearea a 97 de milioane de noi locuri de muncă până în 2025.
Mașinile sunt văzute ca o alternativă mai sigură la munca în persoană și pot, de asemenea, să îndeplinească unele sarcini mai eficient și la un cost mult mai mic pentru angajatori. În această situație, mulți angajați vor avea neșansa de a fi disponibilizați. Un lucru pozitiv este totuși acela că vor fi create mai multe noi locuri de muncă. Ele vor apare ca urmare a procesului de recalificare a vechilor angajați care vor prelua noi roluri. În acest fel, prin procesul de recalificare, costurile companiei vor fi mult mai reduse comparativ cu costurile aducerii unor noi angajați.
Disponibilizările ca urmare a procesului de automatizare
Studiile arată faptul că milioane (dacă nu sute de milioane) de lucrători vor trebui să învețe noi abilități pentru locul de muncă sau chiar să-și schimbe total ocupația.
Automatizarea va fi un proces de impact din punct de vedere economic. În acest sens, recalificarea angajaților poate fi ofertantă prin minimizarea acestor costuri.
Piața forței de muncă după COVID-19
Pandemia a înregistrat o creștere drastică a șomajului, precum și a muncii la distanță. Se anticipează că până la 25% mai mulți angajați, comparativ cu ceea ce se estima anterior, ar putea avea nevoie să își schimbe ocupația.
Recalificarea permite angajatorilor păstrarea vechilor angajați în cadrul companiei și, în același timp, orientarea anumitor angajați spre roluri mai potrivite și în acord cu abilitățile lor.
Care sunt beneficiile recalificării pentru organizații?
- Reducerea costurilor de formare și angajare
- Retenția angajaților de top
- Reskillingul este un instrument excelent pentru mobilitatea internă
- Îmbunătățirea moralului angajaților
- Îmbunătățirea reputației companiei
- Familiarizarea angajaților cu procedurile companiei duce la economie de timp și resurse
- Recuperare sănătoasă a investiției pe termen lung
Care sunt beneficiile recalificării pentru angajați?
- Păstrarea stabilității locurilor de muncă
- Mobilitatea ascendentă (diversitatea rolurilor)
- Dezvoltare personală
- Proces de învățare constantă
Strategii de reskilling – cum putem acționa cu maxim de eficiență?
1. Compune o listă de poziții posibile în care oamenii pot fi relocați
– începe cu un plan și fă o listă
– concentrează-te și pe rolurile pe care compania ta în creștere va trebui să le îndeplinească
– ia în considerare că anumite roluri necesită o pregătire specifică
– pentru a eficientiza procesul, grupează rolurile pentru recalificare
– gândește-te la viitorul companiei tale – te vei extinde pe noi piețe sau vei dezvolta noi produse? vei oferi clienților suport îmbunătățit?-decide care domenii de creștere sunt cele mai importante pentru compania ta
-clasează sarcinile care sunt mai puțin importante pentru creșterea companiei tale
2. Definește persoanele care pot fi incluse în program
-evaluează fiecare angajat, precum și rolurile lor actuale și viitorul acelor posturi
-definește ceea ce face ca un angajat să fie potrivit pentru noi roluri și notează-l în funcție de compatibilitatea lui pentru acel rol
Pune-ți următoarele întrebări:
- Care sunt definițiile și criteriile pentru angajații eligibili în vederea schimbarea rolurilor?
- Ce departamente trebuie luate în considerare pentru recalificare?
- Cum vei evalua gradul de adecvare a angajaților pentru recalificare?
- Cum cântăresc beneficiile recalificării în raport cu riscurile?
Decide apoi grila sau sistemul de notare pe care îl vei folosi pentru a determina cine este potrivit pentru recalificare.
3. Definește zonele de îmbunătățire
antrenează angajații să facă îmbunătățirile care îi vor face mai potriviți pentru recalificare și preluarea unui nou rol
definește care sunt aspectele unde angajații vor avea nevoie de îmbunătățiri pentru a avea succes într-un nou rol
fii atent la abilitățile pe care le au deja angajații și vezi ce lucruri noi vor avea nevoie să învețe
4. Alege metodele de recalificare
– metodele pot include ateliere (în care grupurile de angajați pot învăța împreună noi abilități) sau mentorat (în care un alt angajat cu experiență îndrumă un alt angajat care trebuie să învețe abilitățile pentru noul său rol)
– dacă ai deja un program de formare pentru noii angajați, poți folosi aceleași metode pentru recalificare
5. Creează un plan detaliat pentru rolurile și pozițiile cheie
– un plan de dezvoltare te va ajuta să simplifici procesul de atragere a angajaților calificați în noile roluri
– ia-ți mai mult timp atunci când creezi un plan pentru roluri și poziții cheie şi care vin cu mai multă responsabilitate
6. Definește timpul și resursele necesare
Pune-ți următoarele întrebări pentru a-ți crea o idee generală despre cât timp ar trebui să dureze recalificarea:
- Vei avea nevoie de mentori individuali pentru anumite roluri?
- Recalificarea se poate face cu cursuri de e-learning?
- Ai un LXP (learning experience program) sau LMS (learning management system) pentru a facilita procesul?
Decide apoi ce metodă de antrenament va fi cea mai benefică și cât timp, bani și alte resurse va necesita.
7. Negociază cu potențialii candidați
Când oamenii se confruntă cu instabilitatea economică este mai probabil că aceștia să fie de acord cu recalificarea. Abordează această conversație în mod diplomatic și informează angajații de ce recalificarea este importantă pentru companie și cum îi poate ajuta.
8. Lansează programul și ajustează-l după cum este necesar
După ce lansezi programul, urmăreşte-i apoi evoluția, progresul, fă modificări dacă anumite aspecte nu sunt funcționale. Unte anume trebuie realizate schimbări? Pot fi doar unele persoane care să aibă nevoie de recalificare sau pot fi departamente întregi. Schimările pot afecta inclusiv părți importante din planul tău de business (ex. modul în care bugetezi resursele, etc.)
Dacă simți că organizația ta are nevoie să se dezvolte mai mult în direcția de Reskilling, reține că te putem susține în acest sens.
Cum? Prin:
- Certificare ROI – Return of investment
- Programe de leadership personalizate pe nevoile organizaționale (precum Programul Lider pur și Simplu)
- Coaching și Consiliere pentru Dezvoltare personală și profesională, cu ajutorul colegilor noștri specializați – serviciu extern.
- Programe de formare personalizate pentru oamenii din organizația ta