Acest articol îți va oferi claritate asupra modului în care teambuildingurile contribuie la dezvoltarea organizațională, mai ales în contextul echipelor hibride.
Iată pe scurt subiectele abordate în cadrul lui:
- Care sunt îngrijorările companiilor în ceea ce privește nivelul de angajament al echipelor?
- Care sunt cele 7 fețe ascunse ale muncii hibride și dezechilibrele create de aceasta în organizații?
- De ce team buildingul este „arma secretă” sau soluția magică pentru a crește nivelul de angajament al echipelor hibride
- Care sunt cei 4 pași esențiali de care trebuie să ții cont atunci când organizezi activități de teambuilding
1. Spaima companiilor: angajații buni sunt tot mai greu de găsit, de motivat și de păstrat.
- “Nu mai găsesc oameni buni și implicați”
- “Lumea se plânge că nu sunt bani, noi ne plângem că nu găsim pe cine plăti să muncească”
- “Iar trebuie să încep procesul de recrutare pentru poziția X”
- “Nivelul de implicare al angajaților este foarte slab”
- “Parcă nimic nu-i mai motivează pe oameni să performeze în activitatea lor ca pe vremuri”
De câte ori ai auzit lucrurile astea?
Adevărul e că nivelul de angajament al angajaților la locul de muncă a scăzut semnificativ. Conform unui studiu recent Gallup, media implicării angajaților la locul de muncă la nivel global a ajuns la 15%. Mai mult decât atât, probabilitatea ca acești angajați să experimeteze stresul la locul de muncă este cu 48% mai mare față de ceilalți angajați (Gallup). Totodată, această scădere conduce la creșterea costurilor companiilor între 483 și 605 miliarde de dolari pe an, având un impact negativ asupra performanței organizațiilor.
Deși se spune că în România oamenii sunt mai motivați, mai muncitori, mai implicați în activitatea lor decât în alte țări, și la noi recrutarea talentelor de top, motivarea și păstrarea lor în companie este o adevărată aventură.
Știm cu toții că angajamentul și motivația angajaților sunt aspecte fundamentale pentru succesul oricărei organizații. În contextul actual al muncii hibride și schimbărilor aduse de pandemie, creșterea angajamentului a devinit însă o provocare esențială pentru lideri și manageri.
Tranziția companiilor către un model de lucru flexibil sau către munca hibridă a adus cu sine atât avantaje, cât și provocări. Pe de o parte, munca hibridă oferă mai multă flexibilitate și autonomie angajaților, permițându-le să își organizeze timpul într-un mod mai eficient. Pe de altă parte, distanța fizică și lipsa interacțiunilor directe a afectat și continuă să afecteze conexiunile sociale și sentimentul de apartenență la echipă.
Ce cântărește mai mult? Depinde de fiecare companie în parte și de modul în care aceasta reușește să atragă și să mențină angajații motivați și implicați în activitatea lor.
2. Cele 7 fețe ascunse ale muncii hibride care creează dezechilibre în organizații dacă nu sunt anticipate și gestionate la timp
Deși munca hibridă părea și pare în continuare o soluție grozavă la prima vedere și cu foarte multe beneficii (adaptarea la noile condiții de trai în contextul pandemiei, eficientizarea activităților, reducerea costurilor), trebuie să recunoaștem că a venit la pachet și cu schimbări negative pe care nu toate organizațiile știu cum să le gestioneze.
Iată care sunt principalele 7 fețe ascunse ale muncii hibride care au generat probleme și au dat bătăi de cap în cadrul organizațiilor:
1. Probleme de comunicare și colaborare dificilă
De ce? Pentru că interacțiunea face-to-face este înlocuită cu comunicarea online.
Lipsa contactului direct poate afecta relațiile de lucru și poate încetini fluxul informațiilor și procesul decizional.
2. Sentiment de izolare și disconectare față de echipă și organizație
De ce? Pentru că lipsa interacțiunilor sociale și a unui mediu de lucru comun a afectat coeziunea și angajamentul în cadrul echipei.
3. Dificultăți în menținerea culturii organizaționale
De ce? Pentru că o cultură organizațională se formează și se dezvoltă prin interacțiuni constante și experiențe comune. Prin munca hibridă, valorile și identitatea organizațională au avut de suferit, au fost mai puțin vizibile și există dificultăți în a fi transmise și menținute în mod eficient.
4. Provocări pentru manageri în a asigura monitorizarea și evaluarea performanțelor angajaților într-un mediu hibrid.
De ce? Pentru că este mai dificil să se urmărească progresul, să se ofere feedback și să se asigure responsabilitatea și implicarea în mod consistent.
5. Într-un mediu hibrid, oportunitățile de învățare și dezvoltare profesională sunt reduse, ceea împiedică creșterea și progresul angajaților în cadrul organizației.
De ce? Oamenii învață și rețin mult mai mult din ceea ce aplică, din experiența directă. Lipsa interacțiunii directe scade gradul de învățare. Nici trainingurile/cursurile online nu au același impact ca și cele live.
6. Echilibrul între viața profesională și personală este afectat în ciuda flexibilității oferite angajaților.
De ce? Limitarea separării clare a timpului și spațiului de lucru poate duce la extinderea programului de lucru și la o mai mare presiune asupra angajaților de a fi disponibili în orice moment.
7. Creșterea stresului și a oboselii oamenilor care au loc pe fondul gestionării tehnologiei și a noilor modalități de lucru.
De ce? Uneori munca de acasă e mai solicitantă decât la birou, mai ales pentru persoanele care ajung să gestioneze singure provocările tehnice. Alteori, presiunea jobului, lipsa suportului, faptul că nu au pe cineva cu care să își bea cafeaua sau să își descarce oful sau cu care să se consulte. Lipsa unei separări între spațiul de acasă și cel de muncă e un motiv de stres pentru multe persoane.
Bineînțeles, impactul negativ al muncii hibride poate varia de la o organizație la alta, de la o echipă la alta. Luarea în considerare a acestor aspecte și gestionarea corespunzătoare a lor poate ajuta la minimizarea impactului negativ și la crearea unui mediu de lucru hibrid mai eficient și echilibrat.
3. Teambuildingul – arma secretă pentru a crește nivelului de angajament al echipelor hibride
În contextul celor menționate mai sus, consolidarea echipelor devine o necesitate pentru succesul organizațiilor. Este nevoie de o abordare strategică pentru a contracara această tendință și pentru a crea un mediu de lucru în care angajații să se simtă conectați și motivați.
Prin adoptarea unor strategii eficiente de comunicare, construirea unei culturi organizaționale puternice, sprijinirea dezvoltării personale și profesionale, recunoașterea performanței și promovarea echilibrului între viața personală și profesională, companiile pot crea un mediu de lucru în care angajații să se simtă conectați, motivați și implicați. Această abordare strategică este esențială pentru succesul pe termen lung al organizațiilor în era muncii hibride.
Activitățile de team building pot face magie pentru companiile care au nevoie să combată cele 7 probleme majore menționate mai sus. Cu cât aceste probleme sunt mai mari, cu atât durerea companiilor este mai mare iar dacă nu se ia măsuri în acest sens performanța organizațională are de suferit.
De ce team building-ul reprezintă o strategie eficientă pentru a construi angajament și a îmbunătăți relațiile de lucru între membrii echipelor?
Răspunsul e simplu, datorită beneficiilor multiple pe care le oferă:
- În primul rând le aduce oamenilor aminte de plăcerea de a fi împreună, de bucuria de a se cunoaște dincolo de ecrane, contracte, proiecte și subiecte de lucru;
- Crează coeziune și conexiuni puternice între membri,
- Oferă oportunități unice de interacțiune și colaborare, contribuind la construirea unei culturi organizaționale puternice și la creșterea angajamentului angajaților.
- Prin organizarea periodică și oferirea de feedback constant, încurajează colaborarea și productivitatea în cadrul echipelor
- Asigură îmbunătățirea comunicării și colaborării și construirea relațiilor interpersonale,
- Stimulează creativitatea și inovația, promovarea înțelegerii și respectului reciproc și reducerea stresului la locul de muncă,
Investiția în team building-uri este esențială pentru succesul pe termen lung al echipelor hibride și al organizațiilor în era actuală a muncii.
Acestea fiind spuse, ia gândește-te bine: Când a fost ultima oară când ai organizat un teambuilding în echipa ta?
4. Cei 4 pași esențiali atunci când organizezi activități de teambuilding
Perioada de vară este cea mai potrivită pentru a face acest lucru, în vederea închegării echipelor. Este momentul perfect să comunici deschis cu membrii echipei, să creezi un mediu de lucru în care să se simtă confortabil să își exprime opiniile și sugestiile.
Organizând activități de team building periodice și oferind feedback constant pentru a îmbunătăți performanța și relațiile de lucru, vei încuraja atât colaborarea și interacțiunea între membrii echipei, cât și productivitatea lor atunci când lucrează împreună.
Iată 4 pași esențiali necesari pentru a construi un team building în mod corect.
Pasul 1. Identifică nevoile și obiectivele și ia în calcul că un teambuilding trebuie să fie aliniat cu obiectivele organizaționale pe termen lung.
Obiectivele și nevoile fiecărei companii sunt diferite. Asigură-te că pui întrebări și analizezi situația actuală a echipei tale. Unde trebuie să îmbunătățești?
Odată ce ai identificat nevoile și obiectivele, ai detaliat problema. Acum trebuie să găsești o soluție.
Alege metodologiile care te vor ajuta să îți atingi obiectivele.
Ia în considerare care dintre următoarele tehnici de team building te va ajuta să îți rezolvi problema:
- investește pe termen lung în dezvoltarea abilităților angajaților (gestionarea timpului, leadership, gândirea critică, colaborarea, ascultarea activă)
- Ideile bazate pe activități aduc echipa împreună ( jocuri de societate, activitati de descoperire a comorilor ascunse)
- activitățile axate pe CSR stimulează moralul oamenilor.
Pasul 2. Elaborează planul de teambuilding
- Cu o problemă clară și o potențială soluție în mână, este timpul să intrii în detalii esențiale.
- Gândește-te cum poți aplica soluția de team building.
- Ține cont de limitările grupului – de exemplu, de necesitatea de a face activități team building la distanță.
- Pe măsură ce detaliezi lucrurile, cauți soluții, cum ar fi o platformă de videoconferință de calitate, care să vă faciliteze eforturile de consolidare a echipei.
- Ia în calcul activități de teambuilding care să aducă oamenii împreună și să le aducă aminte și de bucuria de a lucra împreună.
- Lucrul de la distanță poate înstrăina o echipă, însă activitățile de teambuilding create împreună le poate aminti membrilor echipei de ce ÎMPREUNĂ sunt mai puternici, mai eficienți, mai conectați.
- Trebuie să recunoaștem că izolarea sau indepărtarea și lucrul de la distanță nu e mereu ușoară nici pentru ei. Mulți angajați își doresc să fie împreună, au nevoie de socializare, se simt mult mai bine când au cu cine să își bea o cafea față în față, nu doar virtual, în fața camerei de Zoom/ Teams. Teambuildingurile le pot atuce aminte de acele momente care îi fac să vibreze la unison, ca o echipă, să îi motiveze să dea tot ce e mai bun..
Pasul 3. Implementarea activităților de teambuilding
Poți avea programe complexe, pe durata a mai multe zile, sau poți organiza activități care să poată fi desfășurate pe perioade mai scurte de o zi, în funcție de timp și disponibilitate.
Cum alegi activitățile de teambuilding din organizație?
- Ideal ar fi să alegi activitățile de teambuilding ținând cont de pasiunile oamenilor din echipa ta. Conform New Your Times angajații care reușesc să combine munca cu pasiunile lor au de 3 ori mai multe șanse să rămână în organizațiile unde lucrează.
- Unele activități pot dura numai 5 minute, în timp ce altele vor necesita poate un atelier dedicat.
- Odată ce ai anuntat organizarea programului, asigură-te că explici ce urmează să se întâmple, ca oamenii să știe clar care sunt obiectivele și așteptările de la ei.
- Stabilește regulile de bază pentru orice jocuri sau activități în care vă implicați. De asemenea, definește clar rolurile. Și, nu uita pentru un succes garantat asigură-te că menții lucrurile cât mai ușoare și distractive posibil.
- Poți citi aici un articol special creat în acest sens: 8 metode de teambuilding și cum o alegi pe cea mai potrivită pentru echipa ta
Pasul 4, Realizează follow up-ul
Follow up-ul este o parte crucială a procesului de team building și este adesea trecut cu vederea. Este, de asemenea, unul dintre principalele moduri în care echipele de succes sunt construite, ajutându-le să funcționeze pe termen lung.
Iată ce ai de făcut:
- După ce ai utilizat metodele de team building și ai organizat sesiunea, este important să te întorci cu echipa pentru a evalua rezultatele și a consolida învățămintele.
- Nu uita să depui toate diligențele pentru a obține un feedback.
- Acceptă feedback-ul negativ cu deschidere și sărbătoriți succesul obținut.
- Odată ce ai finalizat sesiunea de team building și ai realizat follow-up-ul, este important să pui în aplicare schimbările și să monitorizezi progresul în timp.
- Urmează planul stabilit și evaluează periodic starea echipei, identifică eventualele probleme și găsește soluții adecvate.
În final, nu uita că a construi o echipă puternică și unită este un proces continuu care necesită implicare și dedicare pe termen lung.
Team building-ul nu se limitează doar la activități organizate, ci poate fi integrat în rutina de lucru zilnică. Fiecare interacțiune și colaborare dintre membrii echipei poate fi o oportunitate de a consolida relațiile și de a îmbunătăți spiritul de echipă.
Metodele recomandate mai sus îți oferă doar o perspectivă de a aborda partea „tehnică” a ecuației, însă noi te putem ajuta cu partea de implementare dacă alegi să ne contactezi pe adresa office@romarketing.ro.
Succesul unui team building reușit presupune colaborarea cu o echipă de profesioniști! RoMarketing este partenerul tău de încredere în dezvoltarea ta organizațională!
Alte articole și materiale care ar putea să te intereseze:
- Ghidul gratuit LIDERI DE SUCCES ÎN PERIOADE DE CRIZĂ
special pentru persoanele care conduc sau vor să conducă echipe hibride în contextul vremurilor actual - Sunt manager și mă tratez. Îngrijirea de sine pentru succesul durabil
- 5 Sfaturi despre cum încurajezi angajații să participe la activități de teambuilding