Creșterea productivității angajaților este o preocupare constantă pentru orice manager sau lider de organizație responsabil.  O echipă productivă poate face diferența între succesul sau eșecul unei companii. De aceea, este esențial ca managerii sau liderii să adopte o serie de acțiuni strategice pentru a îmbunătăți performanța echipei. 

Crezi că este suficient să discutăm doar despre motivație, mediu de lucru, comunicare și claritatea obiectivelor?  

De multe ori atunci când un manager se află într-o poziție de conducere se lasă condus de cifre, de rapoarte, de KPIs și neglijează propriile nevoi emoționale și, implicit, pe cele ale oamenilor pe care îi ghidează, iar acest lucru nu poate funcționa pe termen lung pentru că leadership-ul, înainte de orice, presupune interacțiune umană. 

Studiile arată că 100% din deciziile noastre sunt luate pe bază emoțională, chiar dacă sunt urmate de ore, săptămâni sau luni de susținere a acestor decizii cu justificări logice.  

În esență, oamenii și emoțiile sunt inseparabile. 

În momentul de față, competențele soft, precum inteligența emoțională, empatia și integritatea, sunt din ce în ce mai solicitate atât în cazul angajaților dar mai ales pentru lideri.  

Considerate a fi esențiale pentru viitorul muncii, aceste competențe emoționale și sociale devin un diferențiator competitiv în rândul companiilor care le dezvoltă și le promovează. 

În 2017, un raport Deloitte a estimat că „joburile care necesită competențe soft vor reprezenta 2/3 din toate locurile de muncă până în 2030„, iar angajarea unui personal cu competențe soft „ar putea crește veniturile cu peste 90.000 de dolari„.  

În același timp, indicele de empatie din 2016 al Harvard Business Review a demonstrat că empatia „este mai importantă pentru un business de succes decât a fost vreodată„, fiind corelată cu creșterea, productivitatea, satisfacția clienților și venituri mai mari. 

  • Care sunt competențele pe care le cauți atunci când faci recrutarea managerilor din organizația ta?  
  • Promovezi în rândul angajaților tăi, competențe soft precum: inteligența emoțională, empatia și integritatea? 

Conform celor mai recente studii , managerii viitorului sunt aceia care știu să construiască echipe de succes și care au următoarele competențe specifice unui lider: 

  • Pot să construiască relații interumane pentru a câștiga încrederea oamenilor care să îl urmeze și să îndeplinească o sarcină cu succes; 
  • Reușesc să îi ajute pe oameni să se dezvolte personal și profesional; 
  • Generează schimbare pentru a reuși să adapteze munca la viziunea companiei; 
  • Îi inspiră pe ceilalți pentru a-i motiva și pentru a le spori performanțele; 
  • Apelează la gândirea critică pentru a rezolva eficient problemele; 
  • Sunt capabili să comunice în mod clar: liderii știu să asculte, transmit informația clar și sunt deschiși să audă și alte păreri diferite de ale lor; 
  • Reușesc să îi motiveze pe oameni să fie responsabili. 

Dincolo de toate aceste competențe un lucru pe care îl au în comun toți liderii de succes se află o inteligență emoțională bine dezvoltată 

Aceștia construiesc și mențin un mediu de muncă pozitiv, bazat pe încredere și pe încurajarea comunicării, un mediu în care oamenii nu se tem să greșească. 

  • Cât de mult investești în prezent în dezvoltarea inteligenței emoționale pentru liderii din compania ta?  

Inteligența emoțională este ca un lipici care face ca relațiile să dureze pe termen lung. 

Prin definiție, inteligența emoțională denumită și coeficient emoțional (EQ), reprezintă abilitatea de a recunoaște, înțelege și gestiona atât propriile emoții cât și pe cele ale celorlalți.  

Daniel Goleman, psiholog și scriitor american, în cartea sa „Inteligența emoțională” publicată în anul 1995 explică faptul că inteligența emoțională poate fi împărțită în: conștiința de sine, autogestionarea emoțiilor, abilitățile sociale, motivația și empatia. 

De asemenea, teoria inteligenței emoționale a lui K. V. Petrides din 1998 definește inteligența emoțională ca un set de auto-percepții emoționale localizate la nivelurile inferioare ale ierarhiilor de personalitate, care evaluează comprehensiv lumea emoțională a unui individ.  

Pe baza acestei teorii, Thomas International a dezvoltat instrumentul psihometric de evaluare a inteligenței emoționale: TEIQueTrait Emotional Intelligence Questionnaire. TEIQue evaluează convingerile respondenților despre abilitățile lor emoționale, măsurând: starea de bine, rezistența la stres, optimismul, controlul emoțional, impulsivitatea, empatia, calitatea relațiilor interpersonale și abilităților sociale, motivația, perseverența, auto-controlul și auto-disciplina, abilitățile sociale, asertivitatea, gestionarea conflictelor, abilitatea de a influența și a convinge alte persoane. De aceea în prezent TEIQue este un instrument deosebit de valoros pentru lideri în dezvoltarea abilităților lor de inteligență emoțională, ceea ce poate duce la îmbunătățirea performanței lor în rolurile de conducere și la creșterea succesului organizațional. 

Liderii care fac față cu brio situațiilor stresante care pot apărea și care demonstrează că au o inteligență emoțională bună: 

  • Au tendința de a fi mai atenți la propriile sentimente și la cele ale celorlalți, ceea ce contribuie la crearea unui mediu de lucru plăcut, care inspiră siguranță și încredere. 
  • Sunt mai empatici, ceea ce va contribui la îmbunătățirea procesului de retenție pentru că atunci când îți pasă în mod real de oamenii pe care îi conduci, este puțin probabil ca aceștia să decidă că părăsesc organizația. 
  • Sunt mai motivați și conduc echipele oferind exemplul propriu, ceea ce va seta standarde de performanță și va ghida echipe la fel de motivate și de performante. 
  • Au abilități sociale cu ajutorul cărora dezvoltă relații personale și profesionale sănătoase. 
Cum te poate ajuta inteligența emoțională la îmbunătățirea performanței la locul de muncă? 

Când vine vorba despre cultivarea inteligenței emoționale la locul de muncă, este important pentru orice lider să depună un efort zilnic, în această direcție. 

Dacă lucrezi într-o poziție de leadership în cadrul organizației, iată câteva sfaturi legate de dezvoltarea inteligenței emoționale, care să te ajute în îmbunătățirea performanței echipelor: 

1. Efectuează verificări periodice – atât pentru tine cât și pentru ceilalți.  

Ia pauze periodice și evaluează-ți nevoia emoțională a momentului, fie că este vorba de 5 minute departe de emailuri, de hidratare sau de o gustare rapidă.  

Rămâi conectat cu colegii de birou și întreabă-i cum se simt, cu intenția de a-i asculta, de a le înțelege nevoile și de a-i ajuta. 

Dacă în echipa ta observi frecvent colegi care: 

  • sunt depășiți de provocările zilnice, epuizați și care se plâng mereu din aceste cauze, 
  • trec prin conflict după conflict și nu realizează de ce ajung mereu în astfel de situații, 
  • ajung să fie prinși în vârtejul emoțiilor pe care nu le pot controla, 
  • vor să schimbe gândurile negative repetitive din realitatea lor, 
  • vor să pună stop evenimentelor care îi copleșesc prin gestionarea eficientă a emoțiilor,  

atunci poți apela cu încredere la echipa Romarketing. În acest sens putem veni în ajutor cu soluții personalizate, programe de dezvoltare a inteligenței emoționale, managementul stresului și de reconstruire a echilibrului interior. 

Oamenii au nevoie de susținere și împuternicire pentru a-și accesa resursele și pârghiile interioare, superputerile care sunt deja în ei și care pot ieși la suprafață cu ghidajul potrivit. 

În calitate de lider, ia în calcul că ești un model și un reper pentru ceilalți inclusiv în modul în care îți gestionezi emoțiile, în care comunici și în care reușești să creezi relații armonioase. Atunci când trăiești în echilibru interior și ai o inteligență emoțională dezvoltată, transmiți echipei mai multă încredere, atragi în jurul tău oameni care te urmează și sunt mult mai implicați în activitatea lor.  

2. Promovează unitatea și puterea lui „împreună”  

Susținerea reciprocă, delegarea sarcinilor în mod transparent și comunicarea deschisă sunt esențiale pentru a asigura bazele unor relații interpersonale armonioase la locul de muncă.  

De asemenea, abilitatea de a asculta oamenii din echipă, de a îi împuternici, de a pune valoare în viața lor reprezintă calități extraordinare pentru orice lider. Acestea contribuie la a aduce schimbare în viața oamenilor din echipă, precum și la a atinge împreună obiective care conduc la succesul organizației. 

Teambuilding-urile contribuie la închegarea relațiilor și construirea unității echipei. Acestea creează contextul perfect de coeziune și formarea de conexiuni puternice între membri, oferă oportunități unice de interacțiune și colaborare și contribuie la productivitate echipelor. 

Un teambuilding cu accent pe dezvoltarea inteligenței emoționale a oamenilor, managementul stresului și gestionarea relațiilor din echipă mai ales după perioade încărcate, va aduce beneficii reale atât membrilor echipei cât și întregii organizații. 

Echipa RoMarketing are deja o bogată experiență în organizarea de astfel de programe transformatoare și te poate susține în acest sens cu programe personalizate nevoilor organizației tale. 

3. Folosește puterea feedback-ului  

Feedback-ul este esențial în organizații pentru a evalua și a îmbunătăți activitatea la orice nivel. El ajută la îmbunătățirea calității relației, precum și a calității muncii. 

Feedback-ul este esențial pentru dezvoltarea inteligenței emoționale. Deseori avem tendința de a plasa emoțiile în sfera vieții personale, dar să nu neglijăm faptul că viața noastră profesională nu este deloc lipsită de emoții. Interacționăm în mod regulat cu oamenii în cadrul muncii noastre iar modul în care interacționăm contribuie la starea noastră emoțională.  

Feedback-ul poate contribui la dezvoltarea oamenilor, împuternicirea lor, creșterea încrederii în forțele proprii, fericirii și creșterea sentimentului de apartenență și implicit la creșterea productivității și a unor relații înfloritoare la locul de muncă. 

De fapt, cercetările arată că nivelurile de satisfacție la locul de muncă sunt legate doar în proporție de aproximativ 20% de conținutul muncii în sine și un procent uriaș de 80% de calitatea relațiilor de la locul de muncă.  E ușor astfel de înțeles cum se potrivește inteligența emoțională în această ecuație. 

Acolo unde există oameni, vor exista emoții 

Experimentarea acestora, exprimarea lor și reglarea lor în mod corespunzător este o abilitate esențială de care ai nevoie pentru a atinge nivelul de performanță pe care ți-l dorești. Orice lider în ziua de azi trebuie să fie conștient de puterea sa de a contribui în viața oamenilor. Echipa e formată din oameni care nu sunt doar simple resurse. Sunt oameni cu aspirații, nevoi, dorințe, care doresc să se simtă apreciați, să simtă că aparțin mediului în care lucrează, să aibă o voce în cadrul organizației și să aibă oportunitatea de a se dezvolta profesional.  

4. Folosește puterea coachingului  

Coachingul susține dezvoltarea inteligenței emoționale și aduce beneficii întregii organizații prin ,,antrenarea” fiecărui membru în parte, contribuind la trecerea de la ,,vreau să fiu” la „sunt”. 

Un lider cu abilități de coach poate susține membrii echipei să-și exploreze resursele interioare și să obțină claritate referitor la resursele interioare care îi pot ajuta să atingă performanța și productivitatea în echipă. Coachingul crește nivelul de încredere în sine, susține calitatea comunicării și dezvoltarea armonioasă a relațiilor din echipă.  

Tot mai multe organizații au început să își formeze managerii ca și coach sau să contacteze acest serviciu extern. Totodată, în organizațiile mari începe să se contureze tot mai mult nevoia de a avea un coach în carieră, care să susțină dezvoltarea oamenilor intern, în cadrul organizației. 

În cazul în care ai nevoie de un coach în carieră pentru susținerea oamenilor din organizația ta sau ai nevoie de un program de formare pentru a forma un astfel de om intern, recomandăm cu drag programul Expert Acreditat în Coaching de Carieră organizat de echipa Reinventează-te, în urma căruia primești o diplomă acreditată de Ministerul Educației și Ministerul Muncii. Acesta este susținut de inițiatoarea programului – Raluca Culda – Coach și Formator și  Emilia Bradea –  consultant certificat Thomas International, în calitate de trainer invitat. 

Prin intermendiul programului Expert Acreditat în Coaching de Carieră: 

  • Cunoști concret etapele prin care poți construi un proces de coaching în carieră. 
  • Ghidezi angajații în etapele de tranziție profesională pe care le au și creezi planuri de carieră. 
  • Înveți strategii pentru dezvoltarea de workshop-uri și proiecte de carieră, în cadrul organizației tale. 
  • Ajuți angajații să depășească limitele gândirii conștiente și să abordeze parcursul profesional într-un mod autentic și transformator. 
  • Explorezi identitățile și talentele individuale și construiești planuri de carieră aliniate cu valorile și visurile personale. 
  • Abordezi diverse aspecte ale consilierii în carieră și dezvolți abilități și tehnici variate pentru a sprijini transformarea personală și profesională a angajaților. 

Dacă vrei mai multe informații despre acest program click AICI.    

Ce impact are investiția în dezvoltarea inteligenței emoționale a liderilor și membrilor din cadrul organizației? 

În primul rând trebuie să recunoaștem că inteligența emoțională este esențială în dezvoltarea echipelor performante, promovează empatia, încrederea și comunicarea deschisă într-o echipă, ceea ce poate duce la atingerea obiectivelor mai rapid și mai eficient. Ignorarea ei poate limita potențialul de succes atât al indivizilor, cât și al organizațiilor. 

Liderii cu un nivel de inteligență emoțională ridicată pot evalua mai bine riscurile și pot lua decizii mai bune în situații de presiune. Ei înțeleg cum emoțiile pot influența procesul de gândire și pot gestiona aceste influențe în mod eficient. 

De aceea considerăm că inteligența emoțională reprezintă cu adevărat ingredientul secret pentru productivitatea și dezvoltarea echipelor performante. Ea oferă o bază solidă pentru relații interpersonale de succes, luarea deciziilor înțelepte și creșterea performanței în mediul de lucru.  

Vrei să îți evaluezi inteligența emoțională?  

Poți face acest lucru completând în limba română evaluarea Trait Emotional Intelligence Questionnaire – TEIQue menționată mai sus și oferită în România de echipa Roplus, partenerii noștri și reprezentații în România a Thomas International. 

Un consultant RoMarketing îți poate oferi toate informațiile de care ai nevoie despre această evaluare sau despre alte evaluări psihometrice pe care le poți folosi în organizația ta. 

 Dacă vrei mai multe informații despre cum poți să susții dezvoltarea oamenilor din organizația ta, nu uita că echipa noastră este aici să îți ofere sprijin. Pentru mai multe detalii despre serviciile noastre și modul în care te putem susține, ne poți contacta pe adresa office@romarketing.ro.    

Alte articole și materiale care ar putea să te intereseze:   

%d blogeri au apreciat: