Ray Goforth:“Există două tipuri de oameni care îți vor spune că nu poți face o diferență în această lume: cei care se tem să încerce și cei care se tem că vei reuși.”
În ultimii ani fluctuația personalului dar și recrutarea au devenit procese din ce în ce mai greu de gestionat și din ce în ce mai complexe. Și în loc să te întrebi de ce îți pleacă angajații, poate ar fi mai indicat să te întrebi cum îi poți păstra.
Motivele pentru care pleacă angajații sunt diverse, de la cele profund emoționale la cele legate de bani, manageri, echipă, lipsa oportunităților de dezvoltare. Și toate au legătură cu neîndeplinirea unor nevoi de bază pentru ei.
Dacă te numeri printre angajatorii care recunosc valoarea umană și care vor să facă o schimbare, cel mai probabil și tu ai gândit sau ai afirmat la un moment dat faptul că:
- „Angajații nu părăsesc compania, ci managerii.”
- „Angajații nu părăsesc compania, ci cultura organizațională.”
- „Angajații care sunt demotivați, nu au rezultate, nu performează și cu siguranță vor pleca la un moment dat.”
- „În ziua de azi micromanagementul este contraproductiv”
Dacă ții cont de aceste lucruri îți va fi mai ușor să înțelegi cerințele din piața muncii și să ai o viziune strategică, reușind mai ușor să atragi viitorii candidați, să reții talentele de top și să crești reputația și brandul ca angajator.
Înlocuirea unui angajat înseamnă nu doar bani dar și timp.
Sumele pot fi enorme și este preferabil să previi o demisie, decât să o ”acoperi”.
Statisticile arată că durează aproximativ 2 ani pentru ca un nou angajat să ajungă la nivelul unuia experimentat care a părăsit compania.
Datorită experienței acumulate de peste 28 de ani în managementul organizațional și al resurselor umane, precum și al prezenței active în evaluarea, suportul și formarea personalului în aproape 400 de companii, suntem mereu la curent cu motivele frecvente pe care le au oamenii înainte de a părăsi locul de muncă, dar și despre ceea ce-i motivează și-i face să rămână și să performeze.
Motivele care îi determină pe oameni să-ți părăsească locul de muncă de cele mai multe ori sunt faptul că acesta nu mai corespunde nevoilor pe care le au. Care sunt acestea?
Succesul fiecărei organizații se construiește pe baza oamenilor săi. Conform studiilor Thomas Internațional abordarea nivelului de angajament al oamenilor e necesar a fi analizată și implementată privind din următoarele trei perspective majore:
- Relațiile cu echipa
- Recompensele primite
- Rolul lor în organizației
Pornind de la acestea am identificat în cele ce urmează 7 nevoi de bază ale angajaților. Află mai jos care sunt ele, precum și posibile soluții despre cum poți să susții aceste nevoi:
A) Din punct de vedere al Relațiilor dezvoltate în echipă:
- Oamenii au nevoie să se simtă în siguranță
Securitatea locului de muncă este unul dintre cei mai importanți factori în motivația angajaților.
Mulți manageri autoritari, a căror metodă principală de management este controlul permanent, pun mereu presiune suplimentară asupra oamenilor, ori de câte ori ceva nu merge bine și recurg la amenințări.
Amenințarea cu pierderea locului de muncă nu face decât să țină angajatul într-o stare de stres continuu care poate cauza depresii, burnout.
✅ Cum poți să oferi oamenilor mai multă siguranță?
Fii angajatorul care le ridică moralul, le redă încrederea, puterea, entuziasmul de a face lucrurile cât mai bine, un model care să îi inspire.
Un mediu de lucru care încurajează meritocrația și performanța va avea o contribuție majoră la calitatea brandului tău de angajator.
- Oamenii au nevoie de încredere și respect
Lipsa încrederii, a respectului și a micromanagementului din partea superiorului direct sunt motivele cel mai des întâlnite de părăsire a locului de muncă.
Micromanagementul poate fi caracterizat prin faptul că observi îndeaproape, chiar excesiv munca angajaților tăi iar acest lucru poate deveni iritant și deranjant pentru colegii tăi.
Le creezi sentimentul că nu ai încredere în judecata lor și indirect vei contribui la pierderea motivației.
✅ Cum poți să crești nivelul de încredere și respect al angajaților?
Dezvoltă obiceiuri în cadrul echipei prin care fiecare membru să se simtă ascultate, în care indiferent cine „strigă mai tare”, fiecare să poată să își exprime punctul de vedere. Micromanagementul e un instrument util în situații de dezvoltare sau de criză, dar nu e un stil de management pe termen lung. Alege să întrebi, să creezi contexte în care oamenii pot implementa propriile soluții și pot eșua pentru a învăța din propriile greșeli (fără să le spui apoi… „ți-am zis eu”).
3. Oamenii au nevoie să se cunoască și să dezvolte relații de prietenie
Cercetările efectuate de Gallup (https://www.gallup.com/workplace/236213/why-need-best-friends-work.aspx) arată că prietenia strânsă la locul de muncă determină o creștere cu 50% a satisfacției angajaților, în timp ce a avea un prieten apropiat la locul de muncă a crescut probabilitatea de angajare în muncă de șapte ori.
Pe de altă parte, chiar dacă jobul este bine plătit și se oferă oportunități pentru creșterea carierei, dacă există colegi care sunt conflictuali, te vorbesc pe la spate, te intimidează atunci rezultatul ar fi total contrar si ar spori dezinteresul și ar crește nivelul de stres.
✅ Cum poți susține dezvoltarea unor relații armonioase între membrii echipelor?
Ca să poți închega o echipă și să o faci performantă oamenii trebuie să se cunoască între ei și să găsească mijloacele de a comunica și de a munci în mod eficient împreună.
În acest sens, organizează activități de team-building în cadrul companiei.
Beneficiile unor astfel de evenimente sunt numeroase: îmbunătățirea abilităților de comunicare, planificare și colaborare.
Echipa Romarketing te poate ajuta în acest sens cu alegerea unor activități de teambuilding bine fundamentate, luând în calcul atât rezolvarea unor provocări specifice ale echipei, nevoile acesteia, cât și asigurarea că rezultatul final al teambuildingului este aliniat cu obiectivele tale generale de business.
Suntem aici pentru a-ți oferi sprijin în a dezvolta o strategie individualizată, în funcţie de necesităţile companiei tale și ne poți contacta pe adresa office@romarketing.ro.
B) Din punct de vedere al Recompenselor (non-financiare):
4. Oamenii au nevoie de un mediu de lucru plăcut și de un climat favorabil învățării și dezvoltării
Majoritatea angajaților se simt fericiți atunci când există un spațiu continuu de învățare în compania lor și știu că vor putea să avanseze în carieră în cadrul companiei.
✅ Cum poți să contribui la crearea unui mediu potrivit?
Rolul tău în calitate de lider în organizație sau de manager al unei echipe este acela de a te asigura că oamenii sunt mereu conștienți de următorul pas în carieră pentru ei, fie că e despre dezvoltarea unor competențe cheie pentru rol sau despre preluarea unor sarcini noi și provocatoare sau despre promovarea laterală sau verticală.
- Îți dorești să aduci o schimbare de impact în cadrul companiei tale?
Dacă îți pasă de nevoile angajaților, dacă ești mereu la curent cu aspirațiile lor și te preocupă dezvoltarea lor profesională, elaborarea unui plan de carieră este soluția ideală ca să-și atingă obiectivele individuale în timp ce contribuie la succesul companiei voastre.
Simplul fapt că devii expert în coaching de carieră sau că aduci în echipa ta un om cu o astfel de formare, care să aibă un real impact atât în viața oamenilor cât indirect asupra întregii organizații te va ajuta să te diferențiezi în piață.
Dacă ești pasionat de coaching și vrei să oferi mai multă susținere celor care au nevoie de căldura, expertiza și sfaturile tale, îți recomandăm cu drag programul Expert acreditat în Coaching de Carieră organizat de echipa Reinventează-te.
Acesta este susținut de inițiatoarea programului – Raluca Culda – Coach și Formator cu peste 18 ani de experiență în domeniu.
În cadrul programului vei avea parte și de susținerea Emiliei Bradea Popescu – Business Development Manager în cadrul echipei RoMarketing, Trainer și consultant certificat Thomas International.
Dacă vrei mai multe informații despre acest program intră aici: https://lnkd.in/epRF-pkD
5. Oamenii au nevoie de susținere, feedback și recunoaștere (Recompense)
Când angajații nu sunt recunoscuți pentru o treabă foarte bine făcută sau eforturi imense pe care le-au depus pentru un proiect, ei devin demotivați.
Își pierd interesul și poate că nici nu vor să încerce să gândească inovativ, să facă o muncă suplimentară sau chiar să-și îndeplinească rolul, deoarece superiorul lor nu pare să-i pese sau să observe munca grea și devotamentul.
✅ Cum poți să susții mai bine membrii echipei?
Fii managerul care acordă încredere și recunoaște meritele colegilor săi și astfel vei contribui la îmbunătățirea competențelor cheie și a performanței în general. Implementează o cultură de feedback, în care aprecierea să nu vină doar de la tine, ci colegii să se simtă confortabil să discute în întâlniri 1 la 1 despre modul în care colaborează.
C) Din punct de vedere al Rolului pe care oamenii îl au în activitatea organizației:
6. Oamenii au nevoie ca munca lor să aibă sens
Deseori angajații nu știu exact ce au de făcut, nu au un rol și responsabilități clare și atunci simt că munca lor nu produce niciun impact asupra rezultatelor generale.
✅ Cum poți inspira și aduce mai mult sens în activitatea oamenilor?
În primul rând oferă-le viziune, astfel încât oamenii să știe clar care este direcția în care se îndreaptă, care este DE CE-ul organizațional, misiunea, motivațiile care stau la baza activității lor, care este rolul și impactul lor exact în cadrul organizației.
Pentru a fi motivați și implicați oamenilor trebuie să li se explice clar, de la început, care sunt așteptările, care le sunt obiectivele, care sunt pașii pe care trebuie să-i facă pentru a ajunge din punctul A în punctul B, cum se pot dezvolta, care este impactul asupra întregului rezultat și cum se evaluează munca lor.
7. Oamenii au nevoie de libertate și împuternicire pentru a-și activa resursele interioare
Creează un mediu în care oamenii se simt în siguranță să exploreze și să-și dezvolte abilitățile, să-și exprime gândurile și emoțiile fără teama de judecată. Împuternicirea implică furnizarea de instrumente, cunoștințe și resurse care să le permită să ia decizii în mod independent, prin folosirea propriilor abilități în mod eficient.
Libertatea și împuternicirea pot contribui la creșterea încrederii în sine, a motivației și a sentimentului de autodeterminare. De asemenea, pot facilita rezolvarea problemelor și depășirea obstacolelor, încurajând astfel o abordare proactivă și pozitivă în echipă.
Aceste două aspecte sunt esențiale în contextul dezvoltării personale și profesionale.
✅ Cum poți susține echilibrul emoțional al oamenilor?
În calitate de lider, ia în calcul că ești un model și un reper pentru ceilalți inclusiv în modul în care îți gestionezi emoțiile, în care comunici și în care reușești să creezi relații armonioase. Atunci când trăiești în echilibru interior și ai o inteligență emoțională dezvoltată, transmiți echipei mai multă încredere, atragi în jurul tău oameni care te urmează și sunt mult mai implicați în activitatea lor.
Putem veni în ajutorul tău cu soluții personalizate, programe de dezvoltare a inteligenței emoționale sau de managementul stresului
Pe scurt: dacă vrei ca organizația ta să fie bine, să se dezvolte armonios, e nevoie ca și echipa ta să fie bine, implicit să te asiguri că nevoile de bază ale membrilor din echipă sunt îndeplinite.
Dacă vrei mai multe informații despre cum poți să crești retenția angajaților tăi, să ai oameni care sunt implicați și dedicați în ceea ce fac, echipa noastră te poate ajuta cu implementarea unei strategii durabile.
Hai să creăm împreună un mediu de lucru care să inspire și să genereze rezultate profitabile.
Pentru mai multe detalii despre serviciile noastre și modul în care te putem susține, ne poți contacta pe adresa office@romarketing.ro.