Cu toții știm că oamenii de succes sunt descurcăreți, inteligenți, logici, văd cu ușurință tipare și fac analogii cu alte cuvinte: au un IQ ridicat. Totuși, noile cercetări în domeniu, nu arată că un IQ ridicat garantează succesul profesional. Și atunci, ce ne aduce rezultatele dorite?

Academicienii au început să folosească termenul de „inteligență emoțională” la începutul anilor 1990, iar sfera de business a preluat rapid conceptul și l-a integrat rapid în practicile curente de recrutare și dezvoltare a echipelor și noilor lideri. Poate te întrebi de ce s-au grăbit oamenii de afaceri să preia un astfel de concept care nu sună a venituri noi și profitabilitate crescută.

Profitabilitatea și vânzările se datorează clienților satisfăcuți și angajaților eficienți. Și cum altfel putem să avem clienți și angajați mulțumiți decât prin relații bine închegate și încredere reciprocă? Conform principiilor inteligenței emoționale, succesul în relațiile cu ceilalți este influențat în mare măsură de calități personale precum starea personală de bine, empatia, autocontrolul, auto-motivarea, precum și modul de exprimare a propriilor emoții.

În cartea lui Daniel Goleman – Inteligența emoțională: de ce ar putea conta mai mult decât IQ-ul – autorul prezintă cinci elemente ale inteligenței emoționale care au impact asupra succesului. Pentru a avea parte de cei mai buni oameni în echipa ta, caută persoane care să aibă aceste calități.

AUTO-CUNOAȘTERE („self-awareness”). Dacă o persoană are o conștiință de sine „sănătoasă”, aceasta va înțelege ușor că are atât puncte forte, cât și puncte slabe. La fel de important este că aceste calități și defecte îi afectează pe cei din jurul nostru –conștientizăm oare cum? O persoană „self-aware” va avea o putere mult mai mare de a gestiona criticile într-un mod constructiv.

Pentru a identifica nivelul de auto-cunoaștere a celor din echipa ta, adu-ți aminte de ultima dată când ai oferit un feedback cu bune și rele. Cum a reacționat cel din fața ta? N-a mai vorbit cu tine întreaga zi? A mormăit ca nu e vina lui ce s-a întâmplat? Sau ți-a prezentat argumente pentru ce nu a funcționat, și-a asumat responsabilitatea pentru ce ar fi putut face altfel și ați discutat împreună despre cum veți proceda pe viitor?

AUTO-REGLARE EMOȚIONALĂ. Un om cu un EQ mare se va dovedi a fi extrem de matur în exprimarea propriilor emoții. În loc să le reprime, va lăsa emoțiile să iasă la iveală într-un mod calm și controlat, fără a le face rău celor din jur.

Când auzi un coleg vorbind pe un ton ridicat cu un client, furnizor sau alt coleg vei știi că mai are de lucrat la acest capitol. Dar tot la fel, putem spune și despre cei care nu spun nimic din ceea ce simt sau gândesc. Vă mai aduceți aminte în filmul ”Anger management” cât de zen era Adam Sandler la început și cât de violentă a fost izbucnirea lui când i s-a umplut paharul? Uneori poate fi dificil să găsești modul potrivit de exprimare a emoțiilor, dar cu siguranță merită efortul!

MOTIVAȚIE Persoanele inteligente din punct de vedere emoțional se auto-motivează. Acestea nu se lasă seduse ușor de bani sau de prestigiu. Pentru a fi acceptată, o provocare trebuie să le aducă în primul rând dezvoltare personală și plusuri la nivel intelectual. Abia apoi vor fi luate în calcul și beneficiile derivate.

Când ai un țel clar definit în minte, e ușor să-ți menții motivația. Valoarea persoanelor cu nivel ridicat de auto-motivare este abilitatea de a crea noi țeluri atunci când unul este atins și de a identifica și schimba situațiile care nu le mai aduc satisfacții. Pe tine ce te motivează? Ai o listă cu aspirațiile și țelurile tale? Știi ce din activitatea ta te aduce mai aproape de ele? Dar membrii echipei tale? Ei ce își doresc? Le oferi spațiul, cadrul în care să-și exprime și realizeze propriile aspirații?

EMPATIE Inteligența emoțională merge mână în mână cu empatia. Înțelegerea modului în care (re)acționează ființa umană le permite celor cu inteligență emoțională ridicată să interacționeze mult mai bine cu oamenii din jur.

În vânzări, un element cheie este înțelegerea nevoilor clientului tău, iar acest lucru se poate face doar prin: ascultare activă, întrebări bine alese și abilitatea de a vedea situația și din perspectiva lui. Dacă ți s-a întâmplat vreo-dată să auzi pe cineva spunându-ți: „Exact la asta ne gândeam și noi!”, în timp ce expuneai soluția propusă de tine pentru client, înseamnă că ești pe drumul cel bun!

RELAȚIONARE Un EQ ridicat facilitează construirea relațiilor și câștigarea rapidă a încrederii coechipierilor. Se vor evita luptele guvernate de orgolii, bârfele și atacurile „pe la spate”. Înainte de toate, oamenii cu un nivel ridicat de inteligență emoțională îi respectă pe cei din jurul lor.

Există câteva semne că avem relații sănătoase cu cei din jur includ: o atmosferă relaxată, posibilitatea de a spune ce gândim sau simțim fără teama de a fi judecați sau etichetați, avem informații personale despre colegi sau clienți și răspundem cu respect și acceptare atunci când constatăm că nu suntem la fel.

Dacă ți-am stârnit interesul și vrei să afli cum stai la capitolul „inteligență emoțională”, te așteptăm la sediul RoMarketing, unde vei putea să faci chestionarul Thomas TEIQue. După 25 de minute și câteva întrebări, vei putea afla care dimensiuni ale inteligenței tale emoționale îți influențează în mod pozitiv performanțele la locul de muncă.

Autor: Emilia Bradea

%d blogeri au apreciat: